MIGE
Gedeon, Johanna

Túra a Peleházhoz

(Issekutz Mária beszámolója)

Augusztus 26.-án Tóthné Palitz Noémi vezetésével a Lillafüred - Vesszősvölgy - István-lápa gerince - Szepesi-rét - Borókás-tebrek - Kiskút-lápa - Vesszős-völgy - Lillafüred útvonalat járta be a Miskolci Gombász Egyesület 14 túrázó tagja.

Napsütéses, 25-30 °C fokos időben, kis kosarakkal és nagy reményekkel vágtunk neki a hegynek, mivel korábban esett az eső. Ám ennek emlékét -Blek kutyus legnagyobb örömére- már csak pár pocsolya őrizte, az avar száraz volt. Az István-lápa gerincére feljutva Noémi egy "művészbejárón" át lélegzetelállítóan szép kilátóhelyre vezetett bennünket. Alattunk zöld hegyek, völgyek karéja, fölöttünk a fényes ég. Ott álltunk a világ tetején.

A kövek között különösen jó illatú kakukkfüvet találtunk, majd egy vegyes (kőris, gyertyán, bükk) erdőn át a Szepesi-rétre vezetett utunk. A környező erdőkben már egyre több gombát fedeztünk fel, s a vadász szenvedélytől hajtva csörtettünk a zsákmány után. Az utak mentén nyíló ibolyákra akadtunk, ez a népi megfigyelés szerint hosszú őszt ígér. A füves helyeken már az őszi kikerics is virágzani kezdett. A kosarak kezdtek telni, az időnk meg fogyott. Pedig sietnünk kellett, mert vártak ránk a megújult Herman Ottó Emlékházban.

Az út egy része a Vesszős-völgyben akadálypályává változott a keresztbe döntött fáktól. A rossz terepviszonyok ellenére két "erőművészünk", Béres János és Koscsó János minden akadályt leküzdve lehozott egy hatalmas, kb. 70 cm méretű és nem éppen kis súlyú Bükkfataplót, hogy a kiállításainkon majd mások is láthassák.

A megújult Herman Ottó Emlékházban, vagy "Peleház"-ban, ahogy Herman Ottó a nyaralóját nevezte, megnyílt az új állandó kiállítás, amely az "utolsó polihisztor" munkásságáról és magánéletéről ad keresztmetszetet.

Az első teremben a dolgozószobáját megjelenítő enteriőrt és személyes tárgyait láthattuk. Tovább haladva régészeti tevékenységével, ornitológiai és a magyarországi pók-fauna kutatásának eredményeivel ismerkedhettünk meg. Leghangsúlyosabban néprajzi munkássága került bemutatásra. Ezeken kívül két érintő képernyős számítógép segítségével sok érdekes információhoz juthattunk még. Aki itt megfordul, biztosan szívébe zárja a szép Peleházat.

A túrán 61-féle gombát gyűjtöttünk be, melyeket Béres János segítségével igyekeztünk felismerni és megismerni. A tudás befogadását nagymértékben segítette Rémiás Dr. szenzációsan erős és jó szilvapálinkája. Így még azt sem felejtettem el, hogy a sárga lapátgomba csak ritkán fordul elő.