MIGE
Bánk, József

Látogatóban lengyel gombász barátainknál

Tóthné Palitz Noémi beszámolója

Május utolsó hétvégéjén látogatást tettem a lengyel Gorce hegységben. Kedves krakkói gombászokkal, Rysekkel és Ewaval beszéltem meg találkozót pénteken Klikuszowa faluban.

Vendéglátónk, Tadeus egy speciális terepjáróval jött értünk, amire igencsak szükség volt. Mintha a Sebesvíz medrében mentünk volna végig felfelé. Kb. egy órás adrenalin túra után értünk fel a hegyen levő házba, ahol Tadeus nagyon kedves felesége, Eva fogadott minket.

A péntek délután kis sétával, beszélgetéssel telt. Az esti hangulatot a rengeteg gyertya biztosította, mivel áram itt nincs. A minden kényelemmel ellátott faházat Tadeus saját kezűleg építette. Jelenleg a karám bővítésén dolgozik, kecskéket és bárányokat nevelnek. Novembertől április végéig még a faluba sem tudnak lemenni a nagy hó miatt. Teljesen önellátásra vannak berendezkedve.

Szombat reggel a Rysektől kapott térképpel elindultam egy felfedező, egész napos túrára. A Gorce területét nem szabdalják szét meredek völgyek. A Turbacz csúcsára érve igen hosszú túrákat lehet tenni. Sajnos, az időjárás nem fogadott kegyeibe. Szél, jégeső nehezítette az utam. Igyekeztem zajosan közlekedni, mert medve, hiúz és farkas bőven található a környéken. Két évvel ezelőtt Tadeus összes félretett mézét megette a maci. A gyönyörű kilátást a Tátrára csak néha élvezhettem, ha az erős szél éppen elsodorta a felhőket.

Szombat este újból a lengyel barátok szíves vendéglátását tapasztaltam meg, később még érkeztek vendégek. Vasárnap kora reggel elindultam egy hegyi kápolnába, olyan misét meghallgatni, amit a hegyi mentőknek, és a hegyen lakó guráloknak tartott egy igen idős pap. Később elmentünk megnézni azt a menedékházat, aminek építésében Rysek tevékenyen részt vett. A 30 évvel ezelőtti napló, képekkel, még mindig megtalálható a házban.

Onnan nem messze egy eldugott tisztáson orchideákat fotóztunk, amiket féltőn óvnak, mert a többi területen már kipusztult. Késő délután indultunk le gyalog a vízmosáson. Elég nehéz volt, hátizsákokkal megpakoltan. Sajnos ott is nagy szárazság van, gombát csak egy helyen találtunk, de védettsége miatt csak fotóztuk.

Igen kellemes élményekkel értem haza késő éjszaka, hogy tovább induljak a Garda tóhoz, és Velencébe.

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette számomra ezt a kirándulást!