MIGE
2024. március 19.
Bánk, József

Sziasztok!

Péntek délutántól vasárnap délelőttig nevetéssel, mókával és gombákkal teli órákat élhettünk át együtt az idei, immáron VIII. Szakmai Napok alkalmával.

Szállásunk új helyszínen, Fónagyságon volt. Közel ötvenen gyűltünk össze, ki hosszabb, ki rövidebb ideig maradt és tartott velünk.
Péntek kora délután már vártuk a vendégeket egy kis meglepetéssel és nagy-nagy szeretettel. A szokásos kitűző mellé idén toll és hűtőmágnes is járt. A regisztráció órái alatt néhányan bejárták a környéket, mások a közel három kilométerre lévő büfét látogatták meg. Vacsora után lovaskocsizásra is volt lehetőség. A szokásos gombakiállításra alig találtunk ezen a napon gombát. Jó kedvünknek ez sem szabott gátat, az este éjszakába csapott át a vidám hangulatú beszélgetések közepette. Ki többet, ki kevesebbet aludt. Néhányan azért, mert beszélgettek, mások meg azért, mert a beszélgetők néha kicsit hangosak voltak. Közben odakint eleredt az eső.

Szombaton csak bámultuk a folyamatosan hulló égi áldást. Örültünk is neki, meg nem is. Gyors programátszervezés következményeként Albert László megtartotta délutánra tervezett előadását a 2016-os esztendő érdekesebb gombáiról, új ismeretekkel fűszerezve. Ezzel is igyekeztünk időt adni az esőfelhőknek a távozásra. Többen is morfondíroztunk, hogy menjünk-e Zubogyra, és sokan jártunk úgy, hogy a józan észt legyőzte a kalandvágy.

Így hát el is indult a társaság nagyobb része a már néhányunk által ismert területre. Amikor megérkeztünk, még esett az eső. A végére kisütött a nap, és párás meleg lengte be az erdőt. Ez a terület ismét nem okozott csalódást. Zubogyon rengeteg keserűgombát és szép adag rókagombát találtunk és más érdekességekre is ráleltünk. Így a hasgombászok és a fajlistát jelentősen bővíteni akarók is szerencsésnek tudhatták magukat.

Közben a szálláson maradók megnézték Fedor Ica videóját a Magyar Mikológiai Társaság alakulásának 25. éves évfordulója alkalmából tartott családi napról, majd Molnár Rudolf vetített le egy kisfilmet a gombák életéről. Hasznos és érdekfeszítő órák voltak. Közben elállt az eső, így a Bagoly tanösvény holléte sem maradt örök rejtély, több csoport is felfedezte magának a Dobrica-forrás és Andókút környékének öreg erdőit. Kalapos gombát ugyan alig láttunk, de a taplógombák és más fán élő fajok tobzódása szép élményeket adott az irántuk érdeklődő túrázóknak.

Visszatérve Zubogyról kipakoltuk kosarainkat, és a határozás mellett kezdetét vette a szokásos gombaszépségverseny nevezése is. Közben vacsora, majd Boros Lajos csillaggombákról szóló előadása következett. Ezt követően összeült a háromtagú zsűri, hogy kiválassza a hat legszebb gombát. Feladatukat hamar elvégezték. Mind a hat nyertes kézzel készült ajándékot kapott. Az első három helyezett díjait a MIGE tagja, Szamosi Árpádné Magyar Éva készítette, a különdíjak a Zempléni Gombász Egyesület által felajánlott tárgyakból kerültek ki. A díjátadót Dr. Lucskai Attila fóruma követte, melyen a gombarendelet esedékes módosításairól esett szó.

A komoly szakmai rész után a vidámság jellemezte az estét. Beszélgetések után jött a nótázás, Bojtosné Verácska ismét megmutatta hangját, s bebizonyította, hogy a régi daloknak legalább eggyel több strófáját ismeri, mint a többiek. Több órán át hallattuk hangunkat. Móka, vidámság, nótázás, tánc. Ismét egy élmény volt az este!

Vasárnap reggel elég sok álmos fejet lehetett látni. Hiába no, sokáig tartott az előző esti vidámkodás! Reggeli után ismét összegyűltünk a kiállított gombák körül, a gyűjtött fajokról Albert László és Fődi Attila mondta el a legfontosabb tudnivalókat. Összesen több mint 94 faj példányait láthattuk az asztalokon - a vártnál több, a kívántnál kevesebb. Volt már jobb, de rosszabb is. Azért most is sikerült 3 olyan fajra rálelnünk, amellyel eddig nem találkoztunk környékünkön.

Pakolni és szedelődzködni kezdtünk. Lassan eljött a búcsú ideje, hiszen tíz óráig el kellett hagynunk a szállást. A visszajelzések alapján mind a vendégek, mind pedig a MIGE-tagok jól érezték magukat. Remélem, ez tényleg így volt, és jövőre ismét megtisztelnek bennünket jelenlétükkel!
Ezúton is szeretném megköszönni a hétvégén nyújtott sok segítséget vendégeinknek és tagjainknak egyaránt!